Fem saker förändrade mitt liv

Jag berättar hur mitt liv förändrade när jag var deprimerad och drabbad av olika orsaker. Jag tänker inte att vänta vad du inte vet om mig och mitt liv. Jag tar upp fem saker. Jag skiter om du snackar skit om mig. När jag flyttade från mitt land till Sverige. 

Först: Jag hade mycket finnar i ansiktet. Jag tittade på spegeln varje dag. Jag tyckte att jag är ful och sämre av värld. Jag trodde jämn att jag är värdelös samt utanför snackade om finnar i ansiktet. De sa att de menade inte om mig. De trodde att jag var dum men jag är ej dum vad de tyckte. Jag visste hela tiden när de snackade om mitt ansikte. Jag åkte hem från skolan. Min mor visste inte vad min känsla. Min känsla var så sårad och försökte att ta av mitt liv. Jag fick psykologi men de inte förstod min känsla och de bara lyssnade men inte gav råd till mig. De sa bara ”Det är vanlig tonårig/ungdomar” men ... jag kände mig att jag är ful på grund av finne. Du tror att finne gör inget ont men jag var finne och det var så jävligt ont. När jag sov då ansiktet låg på kudden. Om man gör misstaget att röra på finne då kommer att göra stor ont och lidande. Jag blev arg och irriterad. Jag önskade att jag tog kniven och skalade min hud i ansiktet för att ta bort finne. Jag bestämde att boka i vårdcentral för hudbehandlingen. Jag möte läkare och de tog mitt blod för blodtest som kan möjlighet att behandla eller ej. Läkare sa ”Vi kan inte garanti att behandla din hud för att ta bort finne. Det måste få först godkänd av högst doktor, då får du medicin. Annars får inte godkänd då försöker vi lösa att behandla din hud för att göra mindre ont.” Jag hoppades inte och jag sa att jag måste få godkänd. Jag orkade inte hålla ont i ansiktet eller vänta på grund av finne. Nästan dag skickade läkare och doktor kallad mig att möta om jag får eller ej godkänd för hudbehandlingen. När vi möte, då fick godkänd för hudbehandlingen. Jag var så lyckligtvis. När jag fick godkänd från möte då glömde negativa saker istället jag tänkte positiva saker. Jag flyttade från Vänersborg till Örebro för gymnasiet. Jag åt ordning för medicin under 1 och halv år. Min hud började läka och var bort från finne men fortfarande lite ärr på grund av finne i ansiktet. Jag tittade på spegeln igen. Jag vet att mitt ansikte ser inte så läskigt. Jag ser ut bra eller snygg.  

Andra: Jag reste till Italien för att jag träffade min riktig pappa. Jag trodde att jag fick träffad min pappa då skulle han vara stolt, sorglig, varmblod, m.m. Jag satt i flygplanen och var så nervös. Jag trodde fortfarande. När flygplanen kom fram Roms flygplats och jag gick ut från flygplanen. Jag kände mig nervös. Jag såg min pappa som stod där och väntade mig. Jag var lite realiserad på grund av jag är längre än min pappa. Han var glad men inte kände som min pappa på grund av han inte var gråtande eller så. Han sa att vi hade lite bråttom. Jag svarade ok. Under två veckor befann i Italien. På slut dag mådde jag dålig på grund av pappa som inte var sanningen och hans beteende. Jag berättade till mor vad det hände. Då kom min mor till Italien för att hämta mig sedan åkte tillbaka Sverige. Min mor hade 31 timmar i Italien. Jag trodde att det var liknande spårlös (man förlorade kontakt med sina föräldrar sedan man träffade dem som kände riktiga föräldrar) men det inte var han. Han var så kallblod och brydde inte sig om sina söner. Han lämnade oss när vi var så lite. Jag träffade honom för 15 år sedan men det inte var hjälp att träffa honom igen. Jag trodde aldrig och var omöjligt. Jag kan inte göra något. Nu ser jag på mitt liv och min mor. Min lille bror också. Jag tittade på spegeln att känna mig så att ha aldrig sett förebild för riktig pappa. Jag ser bara en förälder som är mamma. 

Tredje: Jag var på Virginska Gymnasiet för introduktionsspråk för att jag missade några ämne på grund av jag flyttade för sent och att inte räcka utvecklingsspråk. Min mentor sa till mig att vad jag önskade bli i framtid. Jag svarade att jag vill bli jurist och politik för att jag upplevde och sett vad samhället har gjort. Jag vill påverka det. Läkare sa mig ”Jag hoppas att du kommer att bli ditt drömmål”. Jag gick 1 år i Virginska Gymnasiet och jag fick allmänna ämnar som är godkänd men inte svensk och engelsk. Jag bytte gymnasiet för att min linjeprogram passade i Risbergska Gymnasiet för samhällskunskapen. Jag kämpade språket som var så svårt. Min risbergska mentor var osäker om vad jag önskade. Hon brydde och tog kontrollerad på mig om jag är helt säker för linjeprogrammet som är rätt. Jag sa att jag vet att mitt linjeprogram är svårt för ämne även jag vill att jag kämpar för att jag behöver utvecklingsspråket. Jag fick massor av läxor då svimmade jag och åkte till sjukhuset i Örebro. Doktor berättade vad de hittade händelse. Jag var så stressigt, mindre sov och lite mat. Jag kände mig att jag misslyckade överallt på grund av svimmande. Jag tittade på spegeln att jag trodde ej att jag blev jurist. Jag bestämde mig att jag tog lugnt och tänkte på min häls. Jag ignorerade läxor. Jag fokuserade på mig själv. Samt jag tog några viktigare ämne t.ex. svensk, engelsk och matematik. När jag mådde bättre samt jag tog lugnt att plugga. Jag fick godkänd av grundsvensk, grundengelsk och gymnasiematematik. Jag var så lyckligt för att jag blev nationellt för gymnasiet. Jag bestämde mig att jag vill fortfarande bli jurist. Jag hoppas att jag vill bli jurist. 

Fjärde: Jag var hos tandvårdcentral i Vänersborg. Jag vill ha tandsättningen för att mina tänder såg ut så läskigt och var jobbigt när man tog borstande och var noggrann. Tandläkare svarade nej. Jag tänkte inte ge upp och var kämpande för att jag måste få godkänd och skit om de sa nej även jag tänkte mig att betala mig själv. Tandläkare sa att det kostar ca. 30 000 kr för en tandsättning. Jag brydde mig ej om pengar och huvudsaken är trygg utseende för mig. Tandläkare ansökte till doktor hos tandregleringen. Doktor undersökte mina tänder och tog flera röntgar. De upptäckte mina tänder som inte var bra och kan påverka skadad i framtid. De bestämde att jag fick gratis. Jag var förvånad och chockad samt var glad. Jag berättade några kompisar. De sa att jag inte behövde få tandsättning för att mina tänder ser ut bra. Jag ignorerade i dem. Jag träffade tandläkare. Tandläkare bad ursäkt för att tandläkare har sagt nej. Tandläkare förstod min situation. Jag var förvånad att tandläkare bad ursäkt samt var glad än inget. På dag fick tandsättningen då kollade på spegeln eller tog selfies för att hur min tandsättning ser ut ful eller snygg. Varje dag. Idag är fortfarande. 

Femte: Jag tog modig att färga annorlunda hår. När jag färgade håret då tittade på spegeln. Jag kan inte säga ett ord om mitt hår. Jag älskar mitt hår. Jag åkte till skolan och överallt realiserade och snackade skit om mitt hår. Jag ignorerade i dem vad de tycker. Jag har sagt ”Hud, håret eller kropp är min och inte din”. Det är därför jag bestämde vad jag vill ha och inte följde normen. Normen styr över vårt liv varje dag och jag vill bryta kedjanorm. Man säger ”Det passar inte för dig.”. Jag menar att Sverige är en landsfrihet som vad man får att vilja sin personlighet och inte bedömer efter man.

Fem saker förändrade mitt liv och jag tittade på spegeln. Jag log och ler. Jag grät och gråter. Jag skrattade och skrattar. Jag är ej psykisk för att jag tittar på spegeln mig själv. Jag vill se hur vacker jag är.

Jag vill säga att du ska inte ge upp eller du tar emot negativa sidor. Jag vill inte att du ska göra misstag som jag t.ex. jag försökte att ta av mitt liv på grund av olika orsaker. Samtidigt tänkte jag på att inte låta dem som vinner. Jag och du tar aldrig avslut på vårt liv och vi kommer att kämpa varje dag på vårt liv. Det påverkar oss att förändra vårt liv.  

Philip Skovin XoXo